Her vil vi samle nyttig informasjon for deg som bor i Nedre Haukedal borettslag.
Borettslaget har 63 garasjeplasser fordelt på to fellesgarasjer, én i nedre del og én i øvre. I tillegg er det 34 parkeringsplasser ute.
Biler som står parkert ute, skal ha et parkeringskort synlig i frontruten. Dette gjelder også for gjester. Det er delt ut kort til alle boliger tidligere. Dersom du ikke har fått dette overlevert fra tidligere eier, eller har behov for nye kort, kan du kontakte styret.
Borettslaget har installert en felles struktur for lading av elbil i fellesgarasjene. Ønsker du å få installert et ladepunkt på din parkeringsplass? Bruk følgende link https://www.pg-elektro.no/dinladestasjon.html eller kontakt styret. Fra 1. mars 2025 vil PG elektro fusjonere med Bravida, og da kan det komme en ny nettadresse.
Betaling for lading skal dekke strømutgiftene til borettslaget. Månedlig a konto beløp er 300 kroner per bil som bruker laderen.
Vi gjør en avregning to ganger i året for å sikre at kostnadene for den enkelte vil gjenspeile faktisk forbruk til lading. Avregning vil skje i januar og juni.
Ved avregningen vil vi se på forbruk i kWh for hvert ladepunkt og gjennomsnittspris borettslaget betaler for strømmen per måned. Har du betalt inn mindre enn du har ladet for, vil det komme egen faktura på dette. Har du betalt for mye, vil du få kreditert beløpet.
Beboere som flytter vil selv være ansvarlig for å varsle om dette i god tid slik at sluttoppgjør for lading kan håndteres på en god måte.
PG elektro har montert nye ladestolper på parkeringsplassene, der vi har fått to ladepunkt i øvre del og to i nedre. Parkeringsplassene med lader kan brukes i inntil 8 timer før bilen må flyttes. Ladepunktene kan bare brukes av personer som hører til borettslaget.
Her er oppskrift på hva du må gjøre for å kunne bruke ladestolpene ute.
Prisen for lading utendørs vil være kr 2,50 per kWh. Vi tar forbehold om at denne prisen kan bli justert.
Når du eller dine gjester parkerer bilen på borettslagets parkeringsplasser ute, må du ha et parkeringskort synlig i frontruten. Skulle du mangle slike kort, kan du ta kontakt med styret.
Borettslaget har laget branninstruks for hva man må gjøre dersom det skulle brenne. Sett deg inn i hva som gjelder for din bolig, avhengig av hvor i borettslaget du bor.
Husk å bytte batteri i røykvarslerne årlig, og at røykvarslerne normalt bør skiftes ut etter 8-10 år for å være sikker på at de fungerer.
Borettslaget har tegnet forsikring for bygningsmassen hos IF skadeforsikring -polisenr SP615923
Den enkelte må selv tegne forsikring for innbo og løsøre.
Fremleie skal søkes styret i forkant, se nærmere i vedtektene punkt 4-2.
Med virkning fra 1. januar 2024 gir borettslaget støtte på inntil 20 000 kroner ved skifte til rør-i-rør løsning i boligen. Forutsetningen er at samtlige vannuttak blir skiftet til rør-i-rør, og at arbeidet er utført forskriftsmessig. Støtte gis ved fremlegging av faktura på utført arbeid.
Anticimex informerer om at man må unngå tett beplantning og jord direkte inn mot grunnmur/husvegg, for å redusere risiko for uønskede skadedyr. Anbefalingen er at det er luftig inn mot husvegg/grunnmur., det vil si pukk og/eller grus.
Skulle du oppdage skjeggkre i boligen, er det viktig at du melder fra til styret, slik at tiltak kan bli iverksatt.
Det er viktig at den enkelte borettshaver gjør seg kjent med hvor stoppekranen er plassert. Det er en utvendig stoppekran for de forskjellige husgrupper og i tillegg til dette er det en hovedstoppekran i hvert hus.
Denne er for leilighetstype A, C og E plassert på badet og for B, D, F er stoppekranen plassert i vaskerommet.
Ved oppgradering av bad ber vi om at styret kontaktes slik at evt utskiftning av stoppekran kan vurderes og refunderes av borettslaget.
Utbygginger og fasade-endringer skal søkes godkjent i forkant via styret.
Styret skal kontaktes i forkant av saker hvor beboer søker refusjon.
Ved utskifting av den originale varmtvannsberederen i boligen kan borettslaget dekke inntil 6000 kroner ved kjøp av ny bereder. Dette må dokumenteres med bilde av den gamle berederen og faktura for ny bereder. Dokumentasjonen sendes til styret sammen med kontonummer pengene skal overføres til.
Det ytre vedlikehold av bygninger og fellesanlegg er det borettslaget som er ansvarlig for, og kostnadene skal dekkes av den innbetalte felleskostnaden. Husleie skal være i henhold til det driftsbudsjett som er godtatt av Generalforsamlingen.
Skattefritt beløp for dugnad er kr 3000 årlig per husstand. Beløp utover dette må avtales med styret i hvert tilfelle.
Vedlikehold av fellesareal og bygninger, bør i størst mulig grad utføres som organisert dugnad.
Dugnadsarbeid utover organiserte datoer, må avtales med dugnadsutvalget eller vaktmester i forkant.
Dugnadslister og timesatser finnes under "Vedtekter og skjema".
Det er kun eiere av boligen som kan motta dugnadsbetaling. Barn kan ikke motta dugnadsbetaling.
Det indre vedlikehold av leilighetene bekostes av den enkelte borettshaver.
Ventilasjon er naturlig avtrekk over tak. Friluftinntak skjer gjennom ventiler i yttervegg samt spalteventil i vinduene. Det er av betydning at ventilene står åpne, for uten tilførsel av frisk luft blir det dårlig avtrekk og dermed liten ventilasjon av leilighetene.
Det er svært viktig at man etterser vinduer. Beboerne har ansvar for innvendig vedlikehold av vinduene.
Gatedør skal beboer påse at den har tilstrekkelig med lakk. (lakk fåes refundert mot kvittering, kontakt styreleder)
Borettslaget har et felleslokale som ligger i nedre del av borettslaget. Dette kan du leie til ulike typer arrangement.
Priser:
Barnebesøk opp til 10 år kr 300,-
Selskap fra 10 år og opp kr 400,-
Barnedåp, konfirmasjon, etc kr 650,- inkl. utvask
Vi har tillatt å bruke musikk (ikke for høyt) om kvelden fram til kl. 23.00 for voksenbesøk, da det kan sjenere naboene som bor over. Håper på forståelse for dette.
Renhold:
Alle som leier MÅ rydde vekk, bord og stoler, skylle kjørler, sette i oppvaskmaskinen.
Kontaktpersoner for leie av lokalet:
Mette Njåstad Abrahamsen (tlf. 986 03 429) og Pernille Olea Abrahamsen (tlf. 456 65 755)
Haukedalen 51
Borettslaget har avtale med Telia for felles kabel-TV og levering av bredbånd.
Dersom du ønsker høyere bredbåndshastighet eller andre TV-kanaler enn det som inngår i fellesavtalen, ordner du det ved å ta direkte kontakt med Telia og betale differansen på privat faktura.
Borettslaget har inngått avtale med eksternt firma om snøbrøyting og strøing.
NB! Viktig at man ikke parkerer langs veien og hindrer fremkomst for brøytebilen.
I nedre del av borettslaget er det containere som benyttes av beboerne i nedre del.
I øvre del av borettslaget er det bossrom (nr. 102 til 144 benytter dette).
De to øverste rekkene har egne bosspann, plassert ved siden av garasjene øverst ved parkeringsplassen.
Tidspunkt for tømming av papir/plast/mat og restavfall i borettslaget vårt kan du se på tømmekalenderen til BIR.
Nye papirposer for sortering av matavfall kan hentes i Extra-butikken i Haukedalen.
Vedlikehold av fellesarealer påhviler den enkelte borettshaver i form av dugnadsarbeid.
Dersom noen ønsker å påta seg dugnadsoppgaver utenom de organiserte dugnadene, ta kontakt med styreleder i forkant.